ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

SADSKÁ

Sadská je bývalé lázeňské město v okrese Nymburk. Leží v Polabské nížině na Poděbradsku, 37 km východně od Prahy na „staré“ silnici do Poděbrad. Do roku 1931 patřila pod okres Poděbrady. Krajina v severozápadním sousedství města je chráněna coby Přírodní park Kersko-Bory.

Pohled na město od kostela – Pavel Hypš

Město Sadská se nalézá pod výrazně vystupujícím kopcem v Polabské nížině. Kopec byl osídlen podle archeologických nálezů již před šesti tisíci lety. Roku 1562 byla Sadská povýšena na městečko. V roce 1607 dostalo městečko stejná práva jako nedaleké Poděbrady. Městem je Sadská od roku 1784.

 

Palackého náměstí – Pavel Hypš

Kostel svatého Apolináře na kopci nad městem je zdaleka viditelnou dominantou labské krajiny. Byl původně románský, koncem 14. století přestavěn goticky se síťově sklenutým presbytářem. V letech 1737 až 1739 byla provedena radikální barokně-gotická přestavba podle plánů Kiliána Ignáce Dientzenhofera.

Kostel svatého Apolináře – Pavel Hypš

Město leží na železniční trati 060 Poříčany - Sadská - Hořátev - Nymburk. Jedná se o jednokolejnou elektrizovanou celostátní trať, doprava byla zahájena roku 1883. Vede linka S12 (Poříčany - Nymburk) systému Pražské integrované dopravy.

10. března 2012 – Jednotka RegioNova na lince S12 v Sadské – Pavel Hypš

Dne 15. ledna 1929 zahájily Československé státní dráhy provoz na autobusové lince číslo 908, vedoucí z pražského Náměstí Republiky přes Vysočany, Mochov a Sadskou k lázním v Poděbradech. Ve městě fungovaly zastávky Sadská a Sadská, kaple.

5. října 1930 – Jízdní řád autobusové linka Praha – Sadská – Poděbrady – sbírka Poštovní muzeum Praha

Po převzetí veškerého autobusového provozu státním podnikem ČSAD vedle kromě již zmíněné linky, pod označením 01001, ještě linka 01731 (Praha – Sadská – Poděbrady – Městec Králové) a 01734 (Poděbrady – Sadská – Zvěřínek).

 

Léto 1954 – Jízdní řád linky 01734 z Poděbrad do Sadské a Zvěřínku – sbírka Národní knihovna Praha

Při porovnání s dnešním stavem můžeme vidět, že v původní relaci Praha – Sadská – Poděbrady je vedena linka Pražské integrované dopravy číslo 398, do Zvěřínku (a dále do Nymburka) linky Středočeské integrované dopravy H41 a H42. Navíc existuje spojení z železničními stanicemi v Pečkách (PID číslo 433) a v Čelákovicích (PID 443).

24. října 2012 – Autobus Karosa C954E vypravený na linku SID H41 na autobusovém stanoviště Sadská – Pavel Hypš

Jediná místní doprava fungovala v Sadské v dobách dávno minulých. Pod číslem 2031 byl do zahájení první světové války provozován koňský dostavník v trase z nádraží na dnešní Palackého náměstí. Desetiminutovou jízdu zdolával v každém směru třikrát denně.

Srpen 1914 – Poštovní svoz v Sadské – sbírka Poštovní muzeum Praha

Prokazatelně mezi roky 1928 až 1930 došlo k obnovení provozu na místní lince, tentokrát již autobusem. Její provoz zajišťovalo Ministerstvo pošt a telegrafů a sloužila především pro svoz pošty, ale v omezené míře přepravovala i cestující. Zanikla pravděpodobně v průběhu 30. let.

 

Zima 1928 – Jízdní řád místní linky v Sadské – sbírka Poštovní muzeum Praha

Autor: Pavel Hypš
Zdroje: jízdní řády autobusů z let 1914, 1928, 1930 (sbírka Poštovní muzeum Praha) a 1949 (sbírka Národní knihovna Praha), ročenky Československých státních drah, web idos.cz, web wikipedia.cz (Sadská)
Text zveřejněn: 30. července 2016

TOPlist
aktualizováno: 20.11.2017 00:22:21