ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

PLAVNO

Plavno je městem na jihozápadě Německa ve Svobodném státě Sasko v okrese Vogtland. Nejblíže do České republiky je od města Aš, se kterým je také partnerským městem. Plavno má necelých 70 tisíc obyvatel, u nás je tedy srovnatelné přibližně s Kladnem.

21. listopadu 2009 – Historický vůz MAN T2 ve vozovně  Wiesenstraße – Pavel Hypš

Páteří regionální dopravy je železnice, autobusy zajišťují pouze několik místních linek, i místní autobusové nádraží působí velmi skromně. Železnice nabízí přímé spojení do českých Karlových Var, ale hlavně po Německu, např. do měst Berlín, Karlruhe, Lipsko, Mnichov, Norimberk nebo Stuttgart.

21. listopadu 2009 – Jediným v současnosti vypravovaným typem jsou tramvaje Tatra KT4D – zde na konečné Waldfrieden – Pavel Hypš

Hlavní význam pro městskou dopravu mají v Plavně tramvaje. První tu vyjely 17. listopadu 1894 po trati mezi Horním nádražím a centrem (dnes tu jezdí linky 1 a 6), o měsíc později dojeli přes centrum až k Dolnímu nádraží (dnes již zrušená trať). Roku 1899 byla zprovozněna trať i k západnímu nádraží, 1905 prodloužena do Neudorfu (dnes trasa linek 1 a 3). Ještě předtím roku 1902 začaly tramvaje jezdit do Haselbrunnu, 1904 do Südvorstadtu (dnes trasa linky 5), 1906 do Preißelpöhlu (dnes trasa linky 4). Stavělo se dokonce i po válce, 1922 tramvaje zacinkali u městského hřbitova v Reuse (dnes druhá strana linky 4). Další rozvoj nastal roku 1957, kdy byla Haselbrunnská trať prodloužena k továrně Plamag, 1966 pak byla prodloužena trať v Reuse, 1983 pak do Reuse byla postavena i druhá větev k sídlišti Waldrieden (dnes konečná linek 3 a 6). Další rozvoj již neprobíhal, některé úseky ani po 2. světové válce nebyly obnoveny. Před rokem 2000 byl postaven centrální přestupní terminál Tunnel.

 

21. listopadu 2009 – Souprava kloubových tramvají na lince 5 na konečné Südvorstadt – Pavel Hypš

Dnes je provozu celkem šest tramvajových linek označených 1-6 (chybí číslo 2). Na některých tratích jezdí vzájemně proloženy dvě linky, koncové úseky linek 4 a 5 vždy obsluhují pouze tyto linky. Při různých akcích jsou mimo běžnou dopravu provozovány jízdy historickými vozy Tw78.

21. listopadu 2009 – Autobus MAN NM223 na lince B v terminálu Tunnel – Tomáš Smetana

Autobusové linky v Plavně jsou dnes v provozu 4, označené písmeny A-D. Obsluhují okrajové vzdálenější čtvrtě města, vyjma linky C, která nahradila zrušenou tramvaj 2 k Dolnímu nádraží. Intervaly na autobusových linkách jsou poměrně dlouhé, na jejich provoz stačí pouze dva autobusy (všechny končí na společném terminálu Tunnel).

21. listopadu 2009 – Stejný autobus na stejné zastávce ve stejný den jako na předchozí fotce, již však na lince C – Tomáš Smetana

Autor: Pavel Hypš
Poděkování patří také Tomáši Smetanovi za zapůjčení fotografií autobusů
Zdroje: web mhdfoto.cz (fotky z Plavna), web wikipedia.cz (Plavno, Seznam měst v Česku, Tramvajová doprava v Plavně), web plauen.de (turistický průvodce), web strassenbahn-plauen.de (plán sítě)

    Poslední aktualizace: 4. března 2013

TOPlist
aktualizováno: 20.11.2017 00:22:21