ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

MĚCHENICE

Obec Měchenice se nachází 20 km jižně od Prahy, ve Středočeském kraji na břehu řeky Vltavy. Patří vůbec k prvním místům osídleným v Čechách, první písemná zmínka pochází již z roku 999, kdy se 20 místních domků stalo vlastnictvím Ostrovského kláštera (dnes součást sousedního městysu Davle). Měchenice jsou vyhledávány z velké části jako turistický cíl díky chatové osadě a campu. Velké vyžití zde najdou i milovníci vody a vodních sportů.

1933 - Pohled na Měchenice před napuštěním vranovské přehrady - Josef Dvořák, sbírka Stará Vltava

Počátky veřejné dopravy v Měchenicích jsou poměrně překvapivé. Již 28. června 1865 byl však zahájen Pražskou paroplavební společností provoz lodní linky Praha – Štěchovice. V počátečním období se zde plavil parník Praha, později doplněn parníkem Vyšehrad (nejedná se však o lodi s totožnými jmény, které tu můžeme potkat dnes). Největší zájem byl o tuto přepravu na konci 19. století. Dnes můžeme v Měchenicích potkat parníky Odra nebo Visla na lince Praha, Rašínovo nábřeží – Měchenice – Davle, Sázava – Mandát – Štěchovice – Třebenice, Slapská přehrada. Zpáteční jízdenka stojí 340 Kč, plavba v každém směru zabere necelé 4 hodiny.

30. léta - Zde již Měchenice po napuštění přehrady s projíždějící lodí - Josef Dvořák, sbírka Stará Vltava

Železniční trať pod trampským názvem „Dobříš – Paříž“ číslo 210 byla uvedena do provozu roku 1897. Jednalo se o prodloužení bývalé obchodní železniční tratě z Nusle do Modřan fungující od roku 1882. V úseku Praha-Vršovice – Měchenice byly již od roku 1901 v provozu elektrifikované vozy s akumulátory dobíjenými ve Vršovicích. Od 28. listopadu 2005 je doprava na této trati tarifně zařazena do Pražské integrované dopravy. V roce 2007 se objevila v jízdních řádech jako větev linky S8, od roku 2008 je používáno samostatné označení S80.

19. ledna 2011 - Železniční linka S80 ve stanici Měchenice - Pavel Hypš

Pravděpodobně první autobusová linka, provozovaná ČSD, přijela do Měchenic 14. května 1931. V jízdních řádech se objevuje v trase: Praha - Zbraslav - Chotilsko - Županovice. Bohužel se nám ale zatím nepodařilo její výskyt v Měchenicích prokázat, jelikož právě v těchto letech probíhala teprve výstavba dnešní silnice podél Vltavy. Jisté však je, že ani v dalších letech se směrová nabídka místních autobusů příliš nelišila, právě kvůli jediné široké silnici umožňující jejich průjezd. V jednom směru vždy jezdily směr Zbraslav a Praha - Smíchov, v opačném směr Štěchovice. Do výstavby komunikace "Pod Račany" v 50. letech jezdily přes Měchenice zdlouhavým závlekem také autobusy z Davle do Davle - Sloupu.

Pozůstatky jízdního řádu linky Praha - Županovice dopravce ČSAD Praha - západ v přístřešku Měchenice, rozcestí k železniční stanici - Pavel Hypš

Prvním měchenickým autobusem v systému PID se od 1. ledna 2003 stala linka číslo 314 v trase Praha, Smíchovské nádraží – Mníšek pod Brdy, náměstí (později Praha – Nová Ves pod Pleší). Od 1. července 2004 byly do PID zařazeny (až na jednu) i ostatní měchenické linky. Zastavují tu linky číslo 338 (Praha, Smíchovské nádraží – Hradištko, Pikovice, most), 361 (Praha, Smíchovské nádraží – Nový Knín) a 390 (Praha, Smíchovské nádraží – Rabyně, Hotel Nová Rabyně, později Neveklov, Jablonná).  Od 12. prosince 2004 sem začaly zajíždět i školní spoje linky 444. Jedinou linkou mimo PID zůstává linka Praha – Sedlčany, zařazená pod Středočeskou integrovanou dopravu pod označením D91.

19. ledna 2011 - Při údržbě zbraslavských skal byly linky PID ukončeny na železničním nádraží v Měchenicích - Pavel Hypš

Autor: Pavel Hypš
Zdroje: web wikipedia.cz (Měchenice, Esko Praha, Želeniční trať 210), web Ropid.cz (Historický přehled), portal.idos.cz, web paroplavba.cz (linka Praha - Štěchovice), ročenky ČSD, knižní jízdní řády ČSAD
Poslední aktualizace: 20. února 2014

 

TOPlist
aktualizováno: 16.08.2017 11:25:51