ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

HLUBOČEPY

Hlubočepy (německy Kohlfelden) jsou dnes městská čtvrť a katastrální území na jihu pražské městské části Praha 5. Zástavba vlastní čtvrtě Hlubočepy se nachází v údolí Dalejského potoka. Podél hlavní ulice, Hlubočepské, zvedající se na západ na Barrandov a vedoucí na severovýchod na Zlíchov, se nachází většina domů.

3. srpna 2015 – Hlubočepské údolí – Pavel Hypš

O Hlubočepích máme první zmínku z roku 1257. Jejich původní název byl Hlubočepy, a to z důvodu, že se tam musela čerpat voda z veliké hloubky. V roce 1922 se staly Hlubočepy součástí Velké Prahy. V té době zde bylo 211 domů a žilo zde přibližně 4 tisíce obyvatel.

3. srpna 2015 – Původní hlubočepská náves – Pavel Hypš

Součástí katastrálního území Hlubočep je také čtvrť Barrandov, pojmenovaná po francouzském geologovi Joachimu Barrandovi, který zde pobýval v 19. století. Zpočátku ji tvořil především rozsáhlý komplex filmových studií a ateliérů, po roce 1981 zde byla postaveno sídliště pro téměř 30 tisíc obyvatel.

3. srpna 2015 – Základní kámen Barrandova – Pavel Hypš

Do historické obce Hlubočepy patří kromě staré a nové části Barrandov také osady Klukovice, Zlíchov a Žvahov. Kromě Barrandova se jedná o velmi malé čtvrtě vesnického typu, kde převládají činžovní domy. Žvahov se rozkládá na stráni vrchu Děvín, pod územím Dívčích Hradů.

3. srpna 2015 – Žvahovské vily na děvínském vrchu – Pavel Hypš

V druhé polovině 19. století byla Hlubočepích postavena důležitá železniční trať, tzv. Buštěhradská dráha. Stavba začala roku 1870 a do dvou let po ní jel první vlak. Trať ozdobila údolí 2 viadukty, které jsou dnes technickou památkou oblasti. Dráha propojila Prahu s Žatcem, Chomutovem, Karlovými Varami a Chebem. Na trati je dnes zastávka Praha – Žvahov.

3. srpna 2015 – Jeden z hlubočepských viaduktů – Pavel Hypš

Druhá dráha údolím je trať Praha – Slaný – Louny - Duchcov, byla zprovozněna roku 1873 a je taktéž funkční dodnes. Najdeme na ní hlubočepské nádraží, se kterým se však do budoucna nepočítá a nahradí jej nová zastávka blíže zástavbě.

3. srpna 2015 – Původní nádraží Hlubočepy – Pavel Hypš

Na území Hlubočep, do oblasti Zlíchova, jezdí od roku 1927 také pražské tramvaje. Ke zřízení koncové smyčky v Hlubočepích došlo však až roku 1962 a 29. listopadu 2003 vystoupila po moderním přemostění tramvaje až k sídlišti Barrandov. Dnes sem jezdí tramvajové linky 6, 12, 14, 20 a 54.

14. prosince 2007 – Mezi architektonicé zajímavosti tramvajové tratě patří zastávky K Barrandovu, jež má z leteckého pohledu tvar dvou netopýrů – Pavel Hypš

Už roku 1933 dojel na území Hlubočep také pražský městský autobus, konkrétně linka S k barrandovským filmovým ateliérů. Až do otevření tramvajové tratě na Barrandov byly pro celé území autobusy klíčovým veřejným dopravním prostředkem. Dnes tu projíždí pouze linky doplňkového charakteru číslo 105, 120, 170, 230 a 601.

23. října 2012 – Karosa B731 ev. č. 7251 na zastávce Michnovka ve staré hlubočepské zastávbě – Pavel Hypš

Za zmínku stojí ještě autobusová linka číslo 128, která je v provozu od září 2005. Je totiž jediným veřejným dopravním prostředkem, jehož trasa nikde neopouští katastrální území Hlubočep. Slouží především pro obsluhu vysoko položených sídel v oblasti Žvahova a zajištěna je výhradně minibusy, kvůli špatnému průjezdnímu profilu viaduktu v ulici Nad Zlíchovem.

4. dubna 2013 – Jedno z fotogenických míst linky číslo 128 s výhledem na barrandovské terasy – Pavel Hypš

Autor: Pavel Hypš
Poslední aktualizace: 2. září 2015

TOPlist
aktualizováno: 13.06.2017 18:26:49