ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

            CHRUDIM

Chrudim je okresní město, druhé největší v Pardubickém kraji. Leží 11 km jižně od Pardubic. Žije zde přes 23 tisíc obyvatel. Spolu se sousedními Slatiňanami a přilehlými obcemi tvoří městskou aglomeraci, která má zhruba 30 tisíc obyvatel.

12. března 2014 - Kostel svaté Kateřiny pod náměstím - Pavel Hypš

Centrum Chrudimi má zachovanou středověkou strukturu a památkově významnou zástavbu se starými hradbami, které bylo roku 1990 vyhlášeno městskou památkovou zónou. První zmínka o opevnění pochází z roku 1349, ale je pravděpodobné, že bylo vystavěno již dříve, patrně po vzniku města ve 13. století.

12. března 2014 - Chrudimský hřbitovní kostel - Pavel Hypš

První železniční trať v Chrudimi zahájila osobní provoz 1. června 1871. Dnes nese označení 238 a vede v trase Pardubice - Chrudim - Chotěboř - Havlíčkův Brod. Další rozvoj železniční dopravy nastal roku 1899, kdy byly uvedeny do provozu tratě Chrudim – Borohrádek (dnes 016) a Chrudim - Heřmanův Městec (017).

8. července 2008 - Vlakové nádraží Chrudim - Jiří Vařečka

Na poslední jmenované trati byl v nedávných letech postupně omezován provoz. Roku 1988 zde bylo vypravováno devět osobních vlaků, 2002 jich bylo sedm a v roce 2009 už jen čtyři. Od vyhlášení nových GVŘ v prosinci 2010 je provoz osobních vlaků na trati zcela zrušen a číslo 017 je v současné době obsazeno tratí Česká Třebová - Chornice.

12. března 2014 - Jednotka 810 na chrudimském nádraží - Pavel Hypš

Na konci roku 1937 byla zahájena výstavba letiště v Chrudimi. V letech 1938 až 1945 sloužilo armádě především pro bombardovací letouny. Po skončení války a poničení letiště německou armádou bylo následně zrekonstrováno a město zde vystavělo šturmanské a spojovací učiliště. Letištní plochu a budovu zároveň od roku 1945 až dodnes využívá chrudimský sportovní aeroklub. Pro odbavování veřejných letů nikdy nesloužilo.

12. března 2014 - Letouny odstavené u chrudimského letiště - Pavel Hypš

Prokazatelně již 8. ledna 1902 žádaly Lázně Bohdaneč, kvůli získání klientely, o zavedení přímé autobusové linky z Chrudimi. K jejímu zavedení ale pravděpodobně nikdy nedošlo, a i o mnoho let později bylo pro tuto cestu nutné přestupovat v Pardubicích. Regionální autobusovou dopravu zajišťuje od 50. let závod Chrudim státního podniku ČSAD Hradec Králové, později postupně transformovaný v Connex Východní Čechy, Veolia Transport Východní Čechy až do dnešní podoby - provoz Chrudim dopravce Arriva Východní Čechy. Například v letech 1960 až 1961 jsou doloženy z Chrudimi autobusové linky do Čankovic, Heřmanova Městce, Horního Bradla, Hrbokova, Chroustovic, Janovic, Křižanovic, Miřetic, Našešic, Lipovce, Pardubic, Ronova nad Doubravou, Rtenína, Seče a Včelákova. Autobusové nádraží funguje od začátku roku 1962.

8. července 2008 - Autobusové nádraží Chrudim - Jiří Vařečka

Nesplněným záměrem bylo propojení Pardubic s Chrudimí trolejbusovou dopravou. Projekt z podzimu 1952 podrobně řešil výstavbu sítě z pardubických Jesničánek až na točnu do Mikulovic, kde bylo naznačeno prodloužení do Chrudimi. Až do roku 1956 probíhala jednání obou měst, iniciovaná zejména národním podnikem Transporta, jehož zástupci nabízeli vystavět a vyzbrojit stožáry až k Mikulovicím. K realizaci těchto plánu ale nikdy nedošlo, a tak byl od 1. únoru 1960 zahájen provoz na chrudimské městské autobusové lince číslo 52000 jedoucí okružně po městě. V jednom směru nesly autobusy písmenné označení „A“, v opačném „B“. Dopravcem se stala ČSAD (Československá Státní Automobilová Doprava), dopravní závod 508 Chrudim, která do roku 1963 spadala pod okresní podnik ČSAD Hradec Králové. Jelikož se jednalo o okružní trasy linek po městě, vedly následovně:

  • A/B (vedla opačně): NEMOCNICE - Obce Ležáků - ČSAD - Dukelská, Okresní ústav národního zdraví - (Kino) - Nádraží Československých drah - Fučíkovo náměstí - (Topolská - Rubešova) - (Náměstí 9. května - Moravská ulice / Tovární-sladovna) - Stromovka dolní - Stromovka horní - V Tejnecku - Václavská ulice - Nemocnice

11. února 1960 - Zpráva o zavedení městské dopravy v Budovateli chrudimského okresu - sbírka SOA Chrudim

Koncem 60. let přibývá varianta označená písmenem „C“ v trase:

  • C: Nádraží Československých drah - Markovice, U hřiště - Transporta - Rozhledna - Nádraží Československých drah

Počátek 80. let - Autobus sice nebyl cílem fotografa, i přesto se objevil na dobové pohlednici, včetně autobusového stanoviště na náměstí - sbírka Pavel Hypš

Prokatelně roku 1977 jsou již linky označeny číslicemi. Linky číslo 1 a 2 jsou vedeny ve shodných trasách, "trojka" pokračuje z nádraží po ulici SNP k nemocnici. Zároveň se objevuje linka číslo 4, vedená dvěmi páry spojů v následující trase:

  • 4: NEMOCNICE - Ulice SNP I stadion - Ulice SNP II - Pivovar - Závod ČSAD - OÚNZ - (Autobusové nádraží stanoviště číslo 17) - Elite národní podnik (T) - Fučíkovo náměstí - Sladovna - DOMÁCÍ POTŘEBY

1977 - Jízdní řád linky číslo 4 - sbírka Pavel Hypš

Na přelomu 70. a 80. let proběhla reorganizace linkového vedení městské dopravy. Existence "čtyřky" z tohoto období není prokázána. Linky číslo 1 a 2 jsou polookružně ukončeny na autobusovém nádraží a linka číslo 3 vedena v následující trase:

  • 3: ULICE SNP, NEMOCNICE - Ulice SNP, Stadion - Ulice SNP, Sídlištš - Ulice SNP, Pivovar - Ulice obce Ležáků, ČSAD - Dukelská, OÚNZ - AUTOBUSOVÉ NÁDRAŽÍ ČSAD STANOVIŠTĚ ČÍSLO 13 - (TRA, Starý závod) - (TRA, Nový závod) - TRA, Slévárna - Rozhledna, Ulice LM - Opos, Školky - Markovice, I - Markovice, Jednota (T) - Markovice II (Z) - MARKOVICE, SÍDLIŠTĚ a zpět

Jízdní řád linky číslo 3 z roku 1985 - web mhd-chrudim.cz

Po dokončení městského silničního okruhu na konci 80. let je od roku 1988 městská doprava upravena do následující podoby:

·        1: TRANSPORTA-NOVÝ ZÁVOD - Rozhledna - Transporta, Starý závod - Fučíkovo náměstí - Školní náměstí - V Tejnecku - Topolská - V MALECKU a zpět

·        2: AUTOBUSOVÉ STANOVIŠTĚ - Dukelská, Borzna - Obce Ležáků, ČSAD - SNP, Odbočka pivovar - SNP, Sídliště - SNP, Stadion - SNP, Nemocnice - Družstevní - Stromovka, Horní - Stromovka, Dolní - Poděbradova, Sladovna - Fučíkovo náměstí - AUTOBUSOVÉ STANOVIŠTĚ (vybrané spoje zajíždí k Transportě?); v provozu v uvedeném směru

·        3: AUTOBUSOVÉ STANOVIŠTĚ - Fučíkovo náměstí - Školní náměstí - Opletalova ulice, DOS - Rudé armády, OÚNZ - Doktora Malíka - SNP, Nemocnice - SNP, Stadion - SNP, Sídliště - SNP, Odbočka pivovar - Obce Ležáků, ČSAD - Dukelská, Borzna - Autobusové stanoviště - Transporta, Starý závod - Transporta, Nový závod - Rozhledna, Ulice LM - Opos, Školky - Markovice I - Markovice, Jednota (T) - Markovice II (Z) - MARKOVICE, SÍDLIŠTĚ a zpět

·        4: AUTOBUSOVÉ STANOVIŠTĚ – Fučíkovo náměstí – Poděbradova, Sladovna – Stromovka, Dolní – Stromovka, Horní – Družstevní – SNP, Nemocnice – SNP, Stadion – SNP, Sídliště – SNP, Odbočka pivovar – Obce Ležáků, ČSAD – Dukelská, Borzna – AUTOBUSOVÉ STANOVIŠTĚ; v provozu pouze v uvedeném směru

8. července 2008 - Karosa B732 na lince číslo 1 - Jiří Vařečka

V září 1990, po výstavbě sídliště Na Šancích, byla zavedena ještě linka číslo 5:

·        5: TRANSPORTA, NOVÝ ZÁVOD - Sídliště U stadionu - Nemocnice - SÍDLIŠTĚ NA ŠANCÍCH; provoz pouze ve špičkách pracovních dnů

Jízdní řád linky číslo 3 z roku 1992 - web mhd-chrudim.cz

K 1. prosinci 1993 dochází k výraznému prodloužení intervalů všech linek na 1 - 2 hodiny. Od května 1995, již za dopravce ČSAD BUS Chrudim, dochází ke kompletní změně linkového vedení:

·        1: MARKOVICE - Rozhledna - Autobusové stanoviště - Nemocnice - Tyršovo náměstí - STROMOVKA – Rozhledna – MARKOVICE; v provozu pouze v uvedeném směru

·        2: AUTOBUSOVÉ STANOVIŠTĚ - Nemocnice - Stromovka - Tovární - AUTOBUSOVÉ STANOVIŠTĚ; v provozu pouze v uvedeném směru

·        3: MARKOVICE – Rozhledna – STROMOVKA – Tyršovo náměstí – Nemocnice – Autobusové stanoviště – Rozhledna – MARKOVICE; v provozu pouze v uvedeném směru

·        4: AUTOBUSOVÉ STANOVIŠTĚ – Tovární – Stromovka – Nemocnice – AUTOBUSOVÉ STANOVIŠTĚ; v provozu pouze v uvedeném směru

·        5: AUTOBUSOVÉ STANOVIŠTĚ - Školní náměstí - Doktora Malíka - Stromovka - STROMOVKA, SÍDLIŠTĚ a zpět

·        6: AUTOBUSOVÉ STANOVIŠTĚ - Vrcha - Markovice - Rozhledna - AUTOBUSOVÉ STANOVIŠTĚ a zpět

·        7: AUTOBUSOVÉ STANOVIŠTĚ - Tovární - Stromovka - Tyršovo náměstí - Nemocnice - AUTOBUSOVÉ STANOVIŠTĚ; provoz pouze v uvedeném směru o sobotách a nedělích

·        8: AUTOBUSOVÉ STANOVIŠTĚ – Nemocnice – Tyršovo náměstí – Stromovka – Tovární – AUTOBUSOVÉ STANOVIŠTĚ; provoz pouze v uvedeném směru o sobotách a nedělích

8. července 2008 - Karosa B732 na lince číslo 5 - Jiří Vařečka

Od 1. července 1999 je linka číslo 1 zobousměrně a zkrácena do trasy Autobusové stanoviště - Stromovka, zatímco linka číslo 3 je naopak zobousměrněna v trase Markovice - Autobusové stanoviště (tedy podobně jako jezdila před rokem 1990). Vybrané spoje linky číslo 5 jsou prodlouženy do Topolu.

12. března 2014 - SOR BN8.5 na lince číslo 1 u železniční stanice - Pavel Hypš

Počínaje 28. května 2000 došlo u linek číslo 1 a 3 k poněkud chaotickým úpravám. „Jednička“ byla v provozu pouze z autobusového stanoviště na Větrník (dříve Stromovka), zatímco „trojka“ jela úsekem Větrník - Autobusové stanoviště - Markovice - Autobusové stanoviště. Od 10. prosince 2006 pak jezdila linka číslo 1 v trase Markovice - Autobusové stanoviště - Větrník - Autobusové stanoviště a linka číslo 3 Větrník - Autobusové stanoviště - Markovice. Nejpozději k tomuto datu došlo také úpravě tras linek číslo 5 a 6, a to následovně:

  • 5: AUTOBUSOVÉ STANOVIŠTĚ - (Transporta) - Poděbradova - NA VĚTRNÍKU - TOPOL
  • 6: TOPOL - NA VĚTRNÍKU - (Stromovka) - Tyršovo náměstí - Nemocnice - Autobusové stanoviště - (Transporta) - Na rozhledně - MARKOVICE, HŘIŠTĚ

12. března 2014 - SOR NB12 na lince číslo 3 v zastávce Sídliště u stadionu - Pavel Hypš

K 12. prosinci 2010 došlo ke zkrácení linky číslo 3 do trasy Autobusové stanoviště - Markovice. Ke stejnému datu je na Větrník zkrácena linka číslo 4 a současně je zobousměrněna (přes nemocnici).

12. března 2014 - SOR NB12 na lince číslo 4 u železniční stanice - Pavel Hypš

Pravděpodobně od prosince 2011 je stav linkového vedení následující:

  • 1: ŽELEZNIČNÍ STANICE - Poděbradova (T) - Autobusové stanoviště (Z) - Masarykovo náměstí (Z) - Tovární, sladovna - Tovární, Hasičská stanice (T) - Topolská (T) - Topolská, Pošta (T) - Tovární, Průmyslová oblast (Z) - U Kapličky (Z) - V Malecku (Z) - Stromovka (Z) - Na Větrníku, Hřiště (Z) - NA VĚTRNÍKU a zpět
  • 2: ŽELEZNIČNÍ STANICE - Kalábrie (T) - Obce Ležáků - Pivovar - Sídliště u stadionu - Stadion - Nemocnice - Family centrum (T) - Topolská (T) - Topolská, pošta (T) - Borzna (Z) - Družstevní (Z) - NA VĚTRNÍKU a zpět
  • 3: NA VĚTRNÍKU - Topolská, Pošta (Z) - Topolská (Z) - Stromovka - Družstevní - V Tejnecku - Tyršovo náměstí - Myslivecký dům - Na Valech - Novoměstská - Doktora Malíka - Nemocnice - Stadion - Sídliště u stadionu - Pivovar - Obce Ležáků - Družstevní (T) - Borzna (T) - Kalábrie (Z) - Železniční stanice - Transporta, Starý závod - Na rozhledně - Čáslavská - Markovice, Horní - Markovice, Prodejna (T) - Markovice, Hřiště (T) - MARKOVICE, SÍDLIŠTĚ a zpět
  • 4: NA VĚTRNÍKU - Stromovka - V Malecku - U Kapličky - Tovární, Průmyslová oblast - Tovární, Sladovna - Masarykovo náměstí (T) - Autobusové stanoviště (T) - Poděbradská (Z) - ŽELEZNIČNÍ STANICE - Transporta, Starý závod - Transporta, Průmyslová zóna - PRŮMYSLOVÁ ZÓNA a zpět
  • 33: NA VĚTRNÍKU - Stromovka - Tyršovo náměstí - Nemocnice - U stadionu - Železniční stanice - PODĚBRADOVA; pouze školní spoj ráno a odpoledne

12. března 2014 - SOR NB12 na lince číslo 33 poblíž zastávky Obce Ležáků - Pavel Hypš

Autor: Pavel Hypš
Editace textu: Zdeněk Liška
Zdroje: knižní jízdní řády ČSAD Východočeského kraje z vybraných let, noviny Budovatel chrudimského okresu ročník 1960 a 1961 (sbírka SOA Chrudim), sbírky Okresního národního výboru Chrudim (SOA Chrudim), publikace 50 let trolejbusové dopravy v Pardubicích 1952 - 2002 (Ladislav Podivín), publikace Poštovní autobusy 1908 - 1914 (Petr Hoffman), web mhd-chrudim.cz, (Historie MHD Chrudim, Linkové vedení), web wikipedia.cz (Chrudim, Železniční trať Chrudim-město - Heřmanův Městec), web zelpage.cz (Trať 016, 238)
Poslední aktualizace:  26. dubna 2014

TOPlist
aktualizováno: 05.12.2017 22:14:07