ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

BAKOV NAD JIZEROU

Bakov nad Jizerou (dříve Backofen an der Iser) je město Středočeského kraje s 5 tisíci obyvateli. Až do roku 1960 patřilo pod Liberecký kraj. Leží přibližně v polovině cesty mezi Mladou Boleslaví a Mnichovým Hradištěm. Městem protéká řeka Jizera, do které zde zde vlévají říčky Kněžmostka a Bělá.

18. března 2015 – Náměstí v Bakově nad Jizerou – Pavel Hypš

Počátky města sahají pravděpodobně do 13. století. Původně se jednalo o rybářskou osadu. Obec je prvně zmiňována ve 14. století jako farní ves s kostelem svatého Bartoloměje, poddaná cisterciáckému klášteru Hradiště.

18. března 2015 – Jeden z bakovských kostelů – Pavel Hypš

Dnes jsou součástí Bakova nad Jizerou i dříve samostatné obce Buda, Horka, Chudoplesy, Malá Bělá, Podhradí, Studénka, Zvířetice a samoty Brejlov, Malý a Velký Rečkov a Klokočka.

18. března 2015 – Zřícenina hradu Zvířetice – Pavel Hypš

U cesty směrem na Mladou Boleslav se nachází přírodní rezervace Vrch Baba. Důvodem ochrany je komplex lesních i nelesních přírodě blízkých ekosystémů s koncentrací vzácných typů biotopů na rozložitém neovulkanickém vrchu.

18. března 2015 – Jeden ze skalních útvarů na vrchu Baba – Pavel Hypš

V 19. století bylo město postiženo epidemií cholery a několika požáry. K jeho obnově přispěla především zahájení železničního provozu v roce 1865. Jednalo se o dnešní trať číslo 070 v trase Praha - Mladá Boleslav - Bakov nad Jizerou - Turnov.

18. března 2015 – Hlavní nádraží v Bakově nad Jizerou – Pavel Hypš

Postupem času se z Bakova nad Jizerou stala významná železniční křižovatka. Roku 1867 byl zahájen provoz na dnešní trati číslo 080 Bakov nad Jizerou - Česká Lípa - Jedlová a roku 1883 na dnešní trati číslo 063 Bakov nad Jizerou - Dolní Bousov - Kopidlno. V koncovém úseku Dolní Bousov - Kopidlno je provoz od roku 2008 zastaven.

18. března 2015 – Vůz řady 810 ve stanici Bakov nad Jizerou – Pavel Hypš

Roku 1949 zajížděla do Bakova nad Jizerou autobusová linka ČSAD označená 06272 vedená v trase: BĚLÁ POD BEZDĚZEM, NÁMĚSTÍ - Bělá pod Bezdězem, hostinec u Koníčka - Bělá pod Bezdězem, Štrossova továrna - Bělá pod Bezdězem, rozcestí k nádraží - Bělá pod Bezdězem, Menzlova továrna - Stará papírna - Rečkov - Malá Bělá, u splávku - Malá Bělá - BAKOV NAD JIZEROU, NÁMĚSTÍ - Bakov nad Jizerou, V sadech - Veselá - Haškov - MNICHOVO HRADIŠTĚ, NÁMĚSTÍ.

října 1949Jízdní řád linky 06272sbírka Národní knihovna Praha

V následujícím roce byla přečíslována na 06372 v zavedena nová linka 06354 v trase: MNICHOVO HRADIŠTĚ, NÁMĚSTÍ - Haškov - Veselá - (Bakov nad Jizerou, V sadech - Bakov nad Jizerou, železniční stanice) - Trenčín - Chudoplesy - (Kosmonosy, nemocnice) - Kosmonosy, křižovatka - (Kosmonosy, Svobodova továrna) - Mladá Boleslav, Na Slovance - MLADÁ BOLESLAV, NÁMĚSTÍ DOKTORA EDVARDA BENEŠE.

května 1951Jízdní řád linky 06354sbírka Pavel Hypš

V dalším roce je linka do Mnichova Hradiště opět přečíslována, tentokrát na 06282. Do 7. října 1951 navíc přibývá nová linka, označená 06355, vedená v trase: MNICHOVO HRADIŠTĚ, NÁMĚSTÍ - MNICHOVO HRADIŠTĚ, NÁMĚSTÍ - (Mnichovo Hradiště, hostinec u Jelena - KLÁŠTER-HRADIŠTĚ NAD JIZEROU - Habr - Manikovice, u Břízy - Braňka - Malý Ptýrov, odbočka - Nová Ves, hostinec u Lálů - Malá Bělá, Místní národí výbor - [Bakov nad Jizerou, náměstí - Bakov nad Jizerou, železniční zastávka (Z)] / Haškov - Veselá) - ([Trenčín] - Chudoplesy - [Kosmonosy, nemocnice] - Kosmonosy, křižovatka - Kosmonosy, Svobodova továrna) - Mladá Boleslav, Na Slovance - MLADÁ BOLESLAV, STALINGRADSKÉ NÁMĚSTÍ.

7. října 1951Jízdní řád linek 06354 a 06355sbírka Národní knihovna Praha

Do roku 1954 je varianta přes Klášter-Hradiště nad Jizerou opět zrušena a spoje obou mladoboleslavských linek převedeny pod číslo 06601.

1955Autobusy na bakovském náměstí – Pavel Hypš

Během reorganizace krajů koncem 50. let je Bakov nad Jizerou převeden ze správy Severočeského kraje do kraje Středočeského. Dochází k vytvoření nové páteřní linky, označené 01681.  Je vedena z Prahy přes Brandýs nad Labem, Starou Boleslav a Benátky nad Jizerou do Mladé Boleslavi. Dále se spoje větví, a to buď přes Kosmonosy a Bakov nad Jizerou do Mnichova Hradiště, a nebo přes Hrdlořezy do Bělé pod Bezdězem.

1961 - Autobus na náměstí v Bakově nad Jizerou – sbírka Pavel Hypš

Spojení Mladé Boleslavi s Mnichovým Hradiště přes Bakov nad Jizerou a Kosmonosy zajišťovaly v té době ještě dvě linky regionálního charakteru. Linka označená 01725 byla vedena přímo přes Haškov a Veselou, linka označená 01726 přes Klášter-Hradiště nad Jizerou, obdobně jako původní linka 06355.

1972Autobus odstavený na bakovském náměstí – Pavel Hypš

Do roku 1970 získává linka do Prahy ještě rychlíkovou varinatu 01681A, zastavující pouze v nácestných městech. Do dopravní obsluhy Bakova nad Jizerou přibývají ke stávajícím linkám ještě linky 01706 (Mladá Boleslav – Bakov nad Jizerou – Mnichovo Hradiště – Český Dub), 01751 (Bělá pod Bezdězem – Bakov nad Jizerou – Mnichovo Hradiště) a 01756 (Mladá Boleslav – Bakov nad Jizerou – Bitouchov).

1972 - Přívěs Sodomka D4 na náměstí v Bakově nad Jizerou - sbírka Pavel Hypš

Nejpozději roku 1973 přibývá ještě linka 01737 (Mladá Boleslav – Bakov nad Jizerou – Mnichovo Hradiště – Loukov – Žehrov). V roce 1974 nastává plošné přečíslování a reorganizace linkového vedení, po které Bakovem projíždějí následující linky:

  • 16810: Praha – Mladá Boleslav – Bakov nad Jizerou – Mnichovo Hradiště
  • 17060: Mladá Boleslav – Bakov nad Jizerou – Mnichovo Hradiště – Český Dub
  • 17240: Mladá Boleslav – Zalužany - Bakov nad Jizerou – Mnichovo Hradiště
  • 17250: Mladá Boleslav – Bakov nad Jizerou – Mnichovo Hradiště
  • 17260: Mladá Boleslav – Bakov nad Jizerou – Klášter Hradiště nad Jizerou – Mnichovo Hradiště
  • 17370: Mladá Boleslav – Bakov nad Jizerou – Mnichovo Hradiště – Loukov - Žehrov
  • 17380: Mladá Boleslav – Bakov nad Jizerou – Boseň - Mužský
  • 17510: Bělá pod Bezdězem – Bakov nad Jizerou – Mnichovo Hradiště
  • 17560: Mladá Boleslav – Bakov nad Jizerou – Bitouchov

květen 1974Jízdní řád linky 17250sbírka Pavel Hypš

Do roku 1978 přibývají ještě linky 17020 (Mladá Boleslav – Bakov nad Jizerou – Kněžmost – Dobšín) a 17331 (Kněžmost – Bakov nad Jizerou – Mnichovo Hradiště). O 10 let později, v roce 1988, je linkové vedení téměř shodné, chybí pouze linka 17020. Roku 1989 přibývá závlek do Bakova ještě na lince 17391 (Mladá Boleslav – Bakov nad Jizerou – Mnichovo Hradiště – Loukovec).

28. května 1989Jízdní řád 17391sbírka Pavel Hypš

Dnes autobusové spojení do Bakova nad Jizerou zajišťují především vozy dopravce Arriva Střední Čechy, garážující v Kosmonosech u Mladé Boleslavi nebo Mnichovu Hradišti. Nejčastější provoz je do okolních měst - Bělá pod Bezdězem, Mladá Boleslav, Mnichovo Hradiště, Mimoň a Kněžmost. Významným cílem je také Praha. Jedinou linkou zajištěnou jiným dopravcem je zastávkový spoj Praha – Špindlerův Mlýn dopravce ČSAD Ústí nad Orlicí.

18. března 2015 – Vůz SOR C10.5 na lince 260250 přijíždí do zastávky Bakov nad Jizerou, Trenčín – Pavel Hypš

Kvůli uzavírce silnice z Bakova nad Jizerou – Budy do Kněžmostu byl od 5. května do 31. července 2014 upraven jízdní řád linky 260020. Díky tomu existoval po tuto dobu městský spoj, fyzicky jedoucí kvůli negačním poznámkách pouze v období 5. května až 27. června 2014. Jel v trase: Trenčín – Železniční stanice – Horka – Zájezdy – Buda.

5. května 2014 - Jízdní řád linky 260020 s městským spojemweb transcentrumbus.cz

Autor: Pavel Hypš
Zdroje: jízdní řády ČSAD pro Středočeský kraj z let 1970, 1973, 1974, 1978, 1988 a 1989, web wikipedia.cz (Bakov nad Jizerou, Vrch Baba), web portal.idos.cz
Poslední
aktualizace: 22. dubna 2015

TOPlist
aktualizováno: 06.10.2017 18:26:22