ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

5

Karlovarská linka číslo 5 zajišťuje téměř celou dobu své existence spojení městské části Bohatice s centrem města. Její historie je však poměrně rozmanitá a nyní si jí ve stručnosti shrneme.

23. března 2011 – Autobus Ikarus 412 na lince 5 v prostoru Dolního nádraží – Pavel Hypš

Po skončení 2. světové války nastal významný rozvoj městské dopravy do okrajových částí města. V té době se poprvé setkávám s linkou pod označením D v trase Křižíkova – Sadová – Lázně III – Hlavní pošta – Vítězná. V roce 1955 se oddělila část linky zajišťující obsluhu lázeňského centra na samostatnou linku číslo 4 v trase Křižíkova – Sadová – Lázně III – Hlavní pošta – Horní nádraží. Ve zbytku trasy vzniká námi popisována linka číslo 5. Kvůli pokrytí všech přestupních míst v centru začíná jezdit v trase Drahovice ČSAD – Vítězná – Hlavní pošta – Vítězná – Bohatice.

30. ledna 2011 – Autobus Iveco Citelis 12M projíždí na lince 5 centrální přestupní zastávkou Tržnice – Pavel Hypš

Hned v roce 1957 je trasa upravena do podoby Drahovice ČSAD – Vítězná – Hlavní pošta – Zimní stadion – Bohatice. O čtyři roky později, roku 1961, je obsluha Bohatic nově zajištěna odkloněnou linkou číslo 2 v trase Šumavská – Hlavní pošta – Vítězná – Bohatice. Jako „pětka“ je tehdy označena posila „jedničky“ vedená v trase Dvory – Rozcestí u Koníčka – Elite – Hlavní pošta – Nemocnice – Na Vyhlídce – Lázně I, čímž naprosto mizí ze zatím popisované trasy.

23. března 2011 – Autobus Iveco Citelis Line na lince 5 v prostoru Dolního nádraží – Pavel Hypš

Tato změna se ale pravděpodobně neosvědčila a již o rok později se linka číslo 5 opět vrací do své původní trasy před rokem 1961. Ke dni 15. dubna 1964 nově zajišťuje v Drahovicích obsluhu sídliště v trase Lidická – Nemocnice – Hlavní pošta – Zimní stadion – Bohatice. V této trase ale nevydržela ani celý rok, od 1. srpna 1964 je obsluha Lidické zajištěna linkou číslo 10 a „pětka“ je zkrácena do polookružní trasy Bohatice – Vítězná – Hlavní pošta – Vítězná – Bohatice. Od přemístění centrální přestupní zastávky z Hlavní pošty na Tržnici k 30. lednu 1971 je opět zkrácena, tentokrát do trasy Bohatice – Vítězná – Tržnice.

15. dubna 1972 – Autobus Karosa ŠM11 na lince 5 v ulici Doktora Bechera – Jakub Ryba

Po vybudování nového karlovarského průtahu roku 1992 již není možné vedení trasy původními místy a tak se tedy „pětka“ vydává z Tržnice do Bohatic tentokrát přes Drahovický most. Počínaje 1. lednem 1993 je kvůli úsporám v provozu do Bohatic prodloužena dalovická linka číslo 17 a linka číslo 5 ztrácí svůj smysl. Číslo je však ke stejnému datu použito pro novou linku v trase Tržnice – Vítězná – Východní – Stará Kysibelská.

28. ledna 2009 – Karosa B932 vypravená na linku 5 přijíždí na Dolní nádraží – Pavel Hypš

Při změnách 6. dubna 1999 se námi popisována linka do Bohatic opětovně vrací. Tentokrát ovšem nahrazuje i zrušenou linku číslo 19 a je vedena v polookružní trase Bohatice – Vítězná – Tržnice – Elite – Růžový Vrch – (Dubová) – Otovice – Růžový Vrch – Elite – Tržnice – Vítězná – Bohatice. Vybrané spoje nedojíždí okruh celý, končí v zastávce Dubová a po přestávce se vrací zpět do Bohatic bez zajížďky do Otovic.

11. května 2002 – Autobus Karosa Citybus 12M na lince 5 přijíždí na Mattoniho nábřeží – Dušan Kuchař

Většina změn linky číslo 5 se neudržela příliš dlouho, a ani její přetrasování v roce 1999 nebylo výjimkou. Linka číslo 19 je od 1. ledna 2009 obnovena a „pětka“ opět jede pouze po území města. Zajišťuje ale namísto linky číslo 12 obsluhu Dolního nádraží, je tedy vedena v trase Bohatice – Vítězná – Tržnice – Dolní nádraží. Jeden spoj ráno ve směru do Bohatic a poslední spoj ve směru Dolní nádraží zajíždí navíc ke garážím MHD. Tento stav přetrvává dodnes.

Jízdní řád linky 5 pro rok 2001 – web dpkv.cz

Na linky pod označením pět byly po celou dobu vypravovány autobusy standardní délky. Počínaje 1. lednem 2003 jsou vybrané spoje pracovních dnů a všechny o sobotách, nedělích a svátcích zajišťovány nízkopodlažním vozem. V roce 2011 se zde vyskytoval dvoudveřový autobus Iveco Citelis Line, nyní je nastálo nasazován na linku číslo 7 do Březové.

24. března 2009 – Autobus Karosa Citybus 12M na konečné linky 5 Dolní nádraží – Pavel Hypš

Autor: Pavel Hypš
Zdroje: kronika města Karlovy Vary z roku 1971 (sbírka SOA Karlovy Vary), publikace Půlstoletí ve službách města (Jakub Mráz), web dpkv.cz (Jízdní řády a schéma linkového vedení)
    Text zveřejněn: 27. března 2013
Poslední aktualizace: 5. července 2014

Další fotografie z provozu linky 5 - Pavel Hypš

Další fotografie z provoz linky číslo 5 - sbírka webu k293.cz

TOPlist
aktualizováno: 05.12.2017 22:14:07