ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

 

260

Již po čtvrté brázdí ulice hlavního města autobusová linka Pražské Integrované Dopravy (PID) číslo 260. Třikrát ji provozoval Dopravní podnik svými autobusy standardní délky a od posledního nedávného zavedení je v režii soukromého dopravce, firmy Stenbus, která linku provozuje s minibusy.

9. května 2012 - Minibus Peugeot projíždí na lince číslo 260 Polesnou ulicí - Pavel Hypš

Poprvé byla „dvěstěšedesátka“ zavedena 28. března 1983 v trase: Sokolovská (nyní Florenc) – Dopravní podniky (nyní se poblíž nachází přestupní uzel Vltavská) – Podhajská pole – Čimice. Tehdy jezdila pouze ve špičkách pracovních dnů, ale již 4. listopadu 1984 došlo k jejímu zrušení. Než se dostaneme k opětovnému použití čísla 260 v pražské městské dopravě, je třeba seznámit se s autobusovou linkou X 700 uvedenou do provozu 1. června 1983. Tehdy měla trasu: Hradčanská – Stavební stroje Zličín (později název zastávky upraven na Stavební stroje, resp. Strojírenská). Rozsah provozu byl stanoven na ranní špičky pracovních dnů (pouze ve směru Hradčanská – Stavební stroje Zličín) a odpolední špičky pracovních dnů (v opačném směru). Od 3. září 1984 došlo k přečíslování na 456, aby byla, po 3. listopadu 1985, prodloužena ze stávající konečné Hradčanská na obratiště Špejchar. „Čtyřistapadesátšestka“ byla k 1. září 1986 přečíslovaná na 260, přičemž její trasa měla podobu: Špejchar – Hradčanská – Stavební stroje Zličín – Sídliště Zličín. K témuž datu byl upraven i rozsah provozu na přepravní špičky pracovních dnů a pravděpodobně již jezdila obousměrně v každé špičce. V uvedené podobě byla linka číslo 260 zrušena již 27. října 1988.


Takto byla zveřejněna autobusová linka číslo 260 v knižním jízdním řádu z roku 1986 – sbírka Pavel Hypš

Po třetí jsme se s „dvěstěšedesátkou“ mohli setkávat od 2. června 1989, tentokrát v trase: Horčičkova – Družby (nyní Opatov) – Spořilov – Koh-i-noor. Takto jezdila pouze v uvedeném směru jen v ranních přepravních špičkách pracovních dnů. V první polovině 90. let1), prokazatelně v listopadu 1993, byla trasa prodloužena ze zastávky Koh-i-noor do zastávky Slavia, přičemž se na rozsahu provozu nic nezměnilo. Výrazné změny trasy nabízí jízdní řád z listopadu 1998, v němž je linka 260 vyobrazena: Jižní Město – Horčičkova – Háje – Opatov – Spořilov – Koh-i-noor. Až od 19. dubna 2005 došlo k zavedení vybraných spojů jedoucích ze zastávky Koh-i-noor zpět po trase na Jižní Město, čímž získala polookružní charakter. Současně byl zaveden provoz v obou přepravních špičkách pracovních dnů. Již od 2. září 2006 vybrané spoje „dvěstěšedesátky“ jezdily nově úsekem: Jižní Město - Koh-i-noor – Kavkazská – Na Míčánkách – Bělocerkevská – Slavia – Jižní Město. K 30. říjnu 2006 byl zaveden celodenní provoz pouze ve pracovní dny do cca 21.30 h. V této podobě setrvala do 30. září 2009, než byla zrušena, resp. v úseku Bělocerkevská – Slavia – Jižní Město nahrazena stávající prodlouženou autobusovou linkou číslo 135.

2. září 2008 - Karosa B732 na lince číslo 260 přijíždí na Opatov - Pavel Hypš

K dosud poslednímu zavedení autobusové linky číslo 260 došlo 11. prosince 2011, kdy ji známe v současné podobě: Nádraží Klánovice (V) – Hulická – Újezd nad Lesy (pouze v uvedeném směru) – Polesná (pouze v uvedeném směru) – Polešovická – Pilovská – Netušilská. V době jejího zřízení  byla provozovaná celotýdenně, v pracovní dny v době od cca 5.00 h do cca 20.00 h, o víkendech (a státních svátcích) od cca 8.00 h do cca 20.00 h. Omezení rozsahu provozu pouze na všední dny, v době od cca 5.00h do cca 20.30 h, nastalo 30. června 2012. Ke zřízení zastávky Podlužanská došlo 29. června 2013 (fakticky 1. července 2013). Provozovatelem se stala soukromá firma Stenbus, která na „dvěstěšedesátku“ vypravuje minibusy.

20. května 2013 - Minibus SOR na lince číslo 260 vyjíždí z Čentické ulice - Pavel Hypš

Autobusová linka číslo 260 má oproti jiným linkám relativně krátkou historii, ale prošla si pestrým vývojem. Jistou zajímavostí bezesporu je, že po každé byla zavedena v jiné části Prahy a dále také fakt, že dlouhou dobu jezdila výhradně v přepravních špičkách pracovních dnů.

15. dubna 2013 - Školní spoj linky číslo 260 vedený pouze do zastávky Hulická - Pavel Hypš

Poznámky:

1) Přesné datum se autorovi bohužel nepodařilo zjistit.

Autor: Zdeněk Liška

Poděkování patří Pavlu Hypšovi za zapůjčení dobových materiálů a za poskytnutí fotografií.
Zdroje: Linky MHD v Praze 1829 – 1990 (Prošek F., Fojtík P.), dobové knižní jízdní řády PID z vybraných let, web ropid.cz, web bus.zastavka.net
Poslední aktualizace: 11. prosince 2013

Další fotografie z provozu linky číslo 260 (autor Pavel Hypš)

TOPlist
aktualizováno: 05.12.2017 22:14:07