ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

102

Autobusová linka Pražské Integrované Dopravy (PID) označená číslem 102 patří mezi nejstarší v Praze. Byla zavedena v roce 1926 – tehdy pod písmenným označením – a od té doby se s ní můžeme setkávat v severní části města. Provoz na ní zajišťoval (a zajišťuje) Dopravní podnik a jeho předchůdci svými autobusy standardní délky (včetně nízkopodlažních vozů).

5. srpna 2010 - Karosa City Bus ev. č. 3052 na lince číslo 102 ve Starých Bohnicích – Z. Liška

Již 10. srpna 1926 zavedly pražské Elektrické podniky (EP – předchůdce Dopravního podniku) autobusovou linku, s celotýdenním provozem, označenou písmenem C v trase: Kobylisy – Čimický háj – Kolonie – Bohnice. Za necelé dva roky, 29. dubna 1928 byla z Kobylis prodloužena do Ďáblic k Novému hřbitovu (nyní se poblíž nachází zastávka Ďáblický hřbitov). Od 29. března 1931 došlo ke zkrácení trasy do původní podoby: Kobylisy – Bohnice. Až vlivem válečných událostí byl, po 29. listopadu 1942, omezen provoz pouze na všední dny a k 23. srpnu 1943 proběhlo zkrácení trasy do úseku: Čimická – Kolonie. Dlouhodobé přerušení provozu nastalo od 14. února 1944, aby bylo „céčko“ ke 14. květnu 1945 znovu zavedeno. Tehdy mělo stanoveno rozsah provozu pouze na všední dny a opětovně jezdilo v trase: Čimická – Kolonie. Prodloužení do Bohnic se uskutečnilo od 18. března 1946 a k 22. září 1946 byl zaveden celotýdenní provoz. Další úprava trasy přišla od 9. ledna 1950 , kdy se dostala do podoby: Čimická – Ubikace – Bohnice/Čimice. V úseku: Ubikace – Čimice jezdily autobusy pouze ve špičkách všedních dnů. Navíc byla větev do Čimic zřejmě označena písmenem Č. Až v souvislosti s reorganizací linkového vedení v pražské dopravě, uskutečněné k 31. prosinci 1951, došlo k rozdělení linky na dvě větve. První, označená číslem 102 (původní C), měla trasu: Čimická – Ubikace – Bohnice. Druhá, označená číslem 106 (původní Č), vedla v podobě: Čimická – Ubikace – Čimice. „Stošestka“ jezdila pouze ve špičkách všedních dnů.

Nehoda autobusu linky C. Snímek byl pořízen asi v Ďáblicích v období 1928 – 1931 – Archiv DP

Od 1. ledna 1961 byly obě větve (linky) opět sloučeny do jedné, označené číslem 102, čímž znovu vznikla trasa: Čimická – Ubikace – Bohnice/Čimice. Tentokrát však šlo o linku s celotýdenním provozem. Dne 2. ledna 1973 byla zřízena z větve do Čimic nová autobusová linka číslo 152. Trasa „stodvojky“ (Čimická – Ubikace – Bohnice) zůstala zachována. Až po 30. srpnu 1982 došlo k dílčí úpravě, kdy linka obsluhuje úsek: Pískovna (nyní Čimický háj) – Mazurská – Zhořelecká – Bohnice. Po prodloužení trasy metra C do stanice Fučíkova1) (nyní Nádraží Holešovice), byla od 4. listopadu 1984 trasa autobusové linky číslo 102 upravena do podoby: Fučíkova (Nádraží Holešovice) – Vychovatelna – Ke Stírce – Zhořelecká – Visla (nyní Sídliště Bohnice) – Bohnice (nyní Staré Bohnice).

3. června 2004 - Karosa City Bus ev. č. 3365 na lince číslo 102 v zastávce Jankovcova – Zdeněk Liška

K další změně trasy na „stodvojce“ došlo až 28. ledna 2001, kdy byla trasa ze Starých Bohnic prodloužena přes zastávku U Drahaně do konečné Zámky. Úsek Staré Bohnice – Zámky obsluhovaly celotýdenně pouze vybrané spoje. Proto mohla být zrušena (rovněž k 28. lednu 2001) autobusová linka číslo 236. V souvislosti s prodloužením trasy metra C do stanice Letňany a nadcházejícími změnami v městské dopravě byla, od 9. května 2008, autobusová linka číslo 102 nově vedena Davídkovou ulicí, čímž se její trasa dostala do podoby: Nádraží Holešovice – Vychovatelna – Bulovka – Na Slovance – Ládví – Kobylisy – Čimický háj – Zhořelecká – Sídliště Bohnice – Staré Bohnice – Zámky. Zřejmě od 4. října 2008 byla trasa „stodvojky“ rozdělena na několik variant: Nádraží Holešovice – Sídliště Bohnice/Staré Bohnice (- Zámky) a Kobylisy - Staré Bohnice/Sídliště Bohnice. Do Zámků stále zajížděly vybrané spoje, ale existovaly i další(zpravidla zatahující či najíždějící) spoje končící/začínající ve stanici Ládví. Při zavedení midibusové linky znovu označené číslem 236 (Zámky – Podhoří),1. dubna 2009, došlo ke zkrácení trasy námi popisované autobusové linky o úsek Staré Bohnice – Zámky. K témuž datu byl upraven rozsah provozu na uvedených úsecích, přičemž na Nádraží Holešovice zajížděly spoje „stodvojky“ pouze v pracovní dny do cca 19.30 h. V úseku Nádraží Holešovice – Kobylisy opět začaly jezdit, od 1. září 2010, vybrané spoje celodenně a celotýdenně. K dosud poslední změně trasy došlo 30. června 2012, kdy je trasa trvale zkrácena do zastávky Kobylisy.

5. září 2010 – Karosa City Bus ev. č. 3363 v autobusovém obratišti Kobylisy – Zdeněk Liška

Závěrem lze říci, že autobusová linka číslo 102 měla relativně pestrou historii. S nadsázkou lze tvrdit, že tolik změn a úprav trasy jako za posledních 12 let neprodělala téměř za třičtvrtě století...„Stodvojka“ si stále drží primát v dopravní obsluze Bohnic. Vždyť sem jezdí (i s přestávkami) skoro 90 (!) let.

10. října 2008 - Karosa City Bus ev. č. 3019 na lince číslo 102 stanicuje v zastávce Na Slovance - Pavel Hypš

Poznámka:

1) Úsek metra Sokolovská (nyní Florenc) – Fučíkova (nyní Nádraží Holešovice) byl uveden do provozu 3. listopadu 1984 a v této souvislosti byla, od následujícího dne, značná část autobusových linek ze Severního města soustředěna právě do nově vybudovaného terminálu Fučíkova.

Poděkování patří Pavlu Hypšovi za poskytnutí fotografií do galerie.

Autor: Zdeněk Liška
Zdroje: Linky MHD v Praze 1829 – 1990 (Fojtík P., Prošek F.), web ropid.cz
Poslední aktualizace: 11. března 2015

Fotogalerie linky číslo 102 (autoři Zdeněk Liška a Pavel Hypš)

 

TOPlist
aktualizováno: 16.08.2017 11:25:51