ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

DOPRAVNÍ WEBOVKA

Poměrně v tichosti nakonec proběhlo první výročí Dopravní webovky pod doménou doprava.nafoceno.cz, náležící ke 4. únoru. Jelikož se za ten rok vytvořila poměrně velká skupina našich věrných čtenářů a fanoušků, sluší se Vám při této příležitosti také tvůrčí tým trochu představit. Předem upozorňuji, že tento text nepojednává o ničem důležitém a pokud očekáváte sortu dopravních informací, které se na webu hojně objevují, můžete rovnou zmáčknout ten křížek vpravo nahoře.

Tímto pohledem vás vítala DW v únoru 2013

Takže, moje jméno je Pavel Hypš. Je mi 24, studuji a pracuji v ostraze obchodního centra v Praze na Floře. Bydlím v Praze ve Vysočanech, ale jak je podle počtu mých článků, archivních materiálů a fotek patrné, moc mě tu nezastihnete. O dopravu se zajímám od malička, ale nápad začít fotit přišel až roku 2006.

Na poslední poradě DW jsem byl zachycen s poměrně netradiční zastávkou

Fotky tenkrát samozřejmě nebyly nijak valné kvality, ani zařízení na jejich pořizování nebylo nikterak pokročilé. Postupně jsem se v tom ale zdokonaloval a fotek přibývalo. Praha už mi začala být malá, a tak jsem se 28. prosince 2007 vydal na první výlet pouze za dopravou, a to do Plzně. Do tohoto města jsem poté začal jezdit častěji, a ke konci roku 2008 už jsem měl nafocený kompletní vozový park PMDP J. Postupně začaly přibývat další, Karlovy Vary, Brno, Teplice, Děčín…

Moje pravděpodobně první fotogfrafie MHD. Každý něják začínal…

V současnosti je moje sbírka kompletně digitalizovaná, má kolem 30 tisíc fotografií z cca 200 různých měst. Číslo je to poměrně šílené, sám se tomu divím, ale je to tak. Kromě Dopravní webovky, včetně její prezentace na Facebooku, jsou moje fotky v prezentacích dopravců Bosák bus, ČSAD Polkost a Martin Uher, na fotowebu mhdfoto a na spoustě dalších míst o kterých někdy ani sám nevím J.

Ukázka z mé evidence fotografií

Dost ale bylo o mě, stránky samozřejmě nejsou jenom moje dílo. Pokud bych tu měl jmenovat všechny, kteří dopomohli tvorbě DW, resp. I jejích předchůdců (mhdpraha.wz.cz, mhd.wu.cz nebo dopravni.webovka.eu), pravděpodobně bych na někoho zapomněl, proto si stručně povíme jen o těch nejdůležitějších.

Lidí se zájmem o dopravu najdeme dost ve všech koutech republiky

Jako prvního bych rád zmínil Michala P., který se mnou trpělivě v letech 2006-2008 jezdil po všech zákoutích Prahy i jiných měst a z velké části pomáhal i s tvorbou. Jeho zájem o dopravu ale časem pominul a dnes už se s ním proto na webu nesetkáte.

Něco z Michalovi sbírky

Další významnými osobami byly Jirka Vařečka a Petr Blažek. Dva dopravní fandové, které jsem poznal v roce 2008 (2007?). Každý dodnes vede svůj web o dopravě (prazskamhd.cz resp. mhdinfo.cz), ale komunikace s nimi je na velmi dobré úrovni. Petr do dnešní podoby DW přispěl několika staršími fotografiemi, Jirka je dokonce autorem několika článků.

Jirka obdivuje speciální označovač jízdenek u OC Zličín

Černou tečkou v historii DW je pan Radek Kolář. V minulosti jsem měl za to, že naše komunikace je v pohodě, leč po čase jsem zjistil, že tomu tak není. Z mojí strany byla snaha vytvořit na jeho webu ucelený přehled o dopravě v Praze, potažmo i dalších městech, kde by byl jak přehled linkového vedení včetně jeho historii, tak vše o vozových parcích nebo aktuality z jednotlivých provozů. Za mojí práci jsem si ale většinou vyslechl jen kritiku, a to i přesto, že se jednalo o cestu k vytvoření popisovaného webu. V roce 2012 byl ještě z mé strany pokus o obnovení tohoto projektu, „leč nicméně“ se setkal opět s arogantním a samolibým přístupem pana Koláře. Ve své podstatě mu ale můžu poděkovat. Kdyby tenkrát ke spolupráci došlo, DW by pravděpodobně nevznikla a řada z dnešních článků by možná nebyla.

Za odstavcem o panu Kolářovi byla fotka cenzurována

Velkou posilou se pro mě v roce 2012 stal Zdeněk Liška. Dnes je autorem většiny článků o linkách PID, ale jeho spolupráce je ještě mnohem větší, než je na webu vidět. Jeho tvorba je největším podnětem dělat dopravní články opravdu ve stylu badatelských prací, protože doprava si to zcela jistě zaslouží. Většina článků na internetu o historii dopravy v jednotlivých městech je nepřesná, a často založená na mylných informacích. Zdeněk svým neustálým bádáním v archivních materiálech získává pro DW jedinečné údaje dávající článkům výjimečnost. Další jeho nespornou výhodou je, že začal fotit dříve než já, a mnohé jeho fotografie mají dnes již historickou hodnotu.

Zdeněk v akci

Nejnovější posilou v týmu DW je autor vystupující v oblasti veřejné dopravy pod přezdívkou Sirka. Dopravní fanda, který také podporuje myšlenku vytvořit komplexní web s články sestavenými z ověřených informací, doplněné dobovými fotografiemi i zajímavostmi ze současnosti. Momentálně je autorem tří článků o linkách PID a pracuje na dalších. I díky němu se u článků v poslední době objevují také fotografie Honzy Freitaga.

Kluci nesmí chybět na žádné dopravní akci

Dále je nutné nějak shrnout všechny ostatní. Poslední jmenování mají sice na tvorbě webu největší podíl, ale při sestavování článků je každá maličkost důležitá. Proto musím poděkovat také několika dalším dopravním fandům, komunikujícím především po internetu, za poskytnutí dobových jízdních řádů, postřehů z provozů, fotografií a mnoho dalšího. Takových lidí není nikdy dost. Největší výhodou pro mě je, když se dokážou ozvat sami, protože nemůžu vědět kdo zrovna má doma v šuplíku něco zajímavého k daným tématům. Chápu ale že to není jednoduché ani pro vás, jelikož nevíte, co všechno nás zajímá J.

Na co člověk nenarazí, když jde na limonádu třeba ve Voznici

Poděkování patří také řadě řidičů, strojvedoucích, převozníků a nevím komu všemu dalšímu, bez jejichž vstřícnosti by náš společný koníček ani nemohl existovat. Poděkování si zaslouží i lidé z okresních archivů, konkrétně Benešov, Poděbrady, Prostějov a Znojmo, jejichž vstřícnost mi při bádání velice pomohla a byl to o poznání rozdíl oproti jiným archivům, kde o dopravní historii zatím příliš zájem neprojevili.

Zdálo by se, že pan řidič mává pohledné slečně, ale opak je pravdou – zdraví pohotového fotografa

No a nakonec už zbývá DW popřát mnoho úspěchů i do budoucna. První rok byl pro nás především inspirací. Díky velkým ohlasům u čtenářů je vidět, že naše práce má smysl. V současné době je problém nalézt na internetu věrohodné a aktuální informace o některých tématech, dopravcích případně provozech a domníváme se, že tuto mezeru DW vyplňuje. Některé menší weby dokonce začaly vytvářet podobné články, ale troufám si tvrdit, že DW si stále zachovává nejvyšší kvalitu. I my jsme koneckonců někde čerpali inspiraci.

Náročnost získání některých fotografií je náročnější než se zdá – například v tento den dosahovaly teploty -14°C

Pokud se i Vy chcete stát „posilou“ DW, určitě neváhejte kontaktovat mě nebo kohokoliv z tvůrců. Všichni to děláme jako koníček ve volných chvílích a proto se hodí jakákoliv pomoc, která nám ušetří čas. 

TOPlist
aktualizováno: 13.06.2017 18:26:49